ASTROLOGIA WEDYJSKA O ZNACZENIU PLANET
Astrologia wedyjska – Dźjotisza, ang. Jyotish – to system astrologiczny wywodzący się z tradycji wedyjskiej Indo-Aryan, zachowanej i rozwijanej zwłaszcza w Indiach. Nazwa „Jyotisha” czyli w spolszczeniu Dźjotisza pochodzi od dwóch sanskryckich słów: Jyot, oznaczającego światło, blask i jasność, oraz Iśvara, które odnosi się do Najwyższego Kontrolera, Wzniosłej Doskonałości, czyli do Boga i jego Oblicza jakim jest Mistrz Boży, Ryszi, Guru. Dźjotisza, to chyba jeden z najlepszych podręczników astrologii wedyjskiej od jej praktycznej strony, chociaż nie należy jej mylić z astrologią hinduską epoki kolonializmu brytyjskiego. Przydaje się także dokładniejsze opracowanie gwiazd stałych, bo temat analizy horoskopu przez pryzmat gwiazd stałych leży w Polsce odłogiem. Pamiętajmy także o Syriuszu czy Plejadach, bo to ważne w astrologii, zarówno wedyjskiej jak chaldejskiej, helleńskiej i perskiej.
Kwestia odległości i położenia kątowego oraz siły oddziaływania, a szczególnie moc świecenia czyli jasność, magnitudo. Księżyc (Ćandra) jest ważny i ma wielki wpływ bo jest blisko. Słońce (Surya, Ravi) ma wielki wpływ bo jest największe ze wszystkich w układzie słonecznym. Jowisz (Guru) jest na drugim miejscu po Słońcu, bo jest także ogromny, chociaż jest dalej niż Słońce. Mars (Kudźa, Bhauma, Mangala) jak jest w zbliżeniu z Ziemią, raz na 15 lat jest bardzo blisko i wtedy ma ogromny wpływ, ale jak jest z drugiej strony Słońca, to go Słońce całkiem zasłania i tłumi jego energię, wtedy jakiś czas nie mamy oddziaływania Marsa w praktyce.
Takie sentencje, w których otrzymujemy krótką, ale i zasadniczą treść danego tematu, są bardzo pożyteczne podczas nauki astrologii wedyjskiej, także chaldejskiej czy perskiej, sprzyjają powtarzaniu i przyswajaniu materiału (np. opis znaku Wagi, czy planety Mars). Są także wspaniałym źródłem inspiracji do dalszych badań astrologicznych.
Znak Zodiaku, Raśi, Solarny Znak Zodiaku, to z definicji 1/12 całego okręgu Ekliptyki, liczony w kolejności od aktualnego położenia Punktu Równonocy WIosennej! Nie ma zatem innej możliwości, niż wyłącznie Dwanaście Znaków Zodiaku, Raśi, gdyż Koło Ekliptyki ma 360 stopni, a dzieląc je na 12 odcinków łukowych mamy zawsze odcinek 30 stopni, który jest Znakiem Zodiaku od Punktu Równonocy Wiosennej, a Domem, Bhavam, gdy liczony jest od Znaku Zodiaku, który przechodzi aktualnie przez Ascendent czyli linię horyzontu, wschodzenia.
Astrologia wedyjska, Dźjotisza, to zaawansowany system astrologiczny i astronomiczny, który oferuje dokładną analizę osobowości i życiowej ścieżki na podstawie układów planet. Oprócz klasycznego zodiaku, uwzględnia także 27 równych nakszatram, które pozwalają na głębszą interpretację zjawisk tyczących spraw Księżyca. Wedyjska astrologia analizuje wpływ 9 ciał niebieskich, w tym Świateł i planet oraz węzłów karmicznych (Rahu i Ketu), na życie jednostki, pomagając odkrywać jej potencjał, wyzwania i drogę rozwoju. Astrologia wedyjska oferuje również wykresy podziałowe, takie jak Navamśa/h, które koncentrują się na duchowych aspektach życia, oraz Daśamśa/h, pomagające w analizie kariery zawodowej czy działalności. Można te rzeczy odczytać także innymi metodami, kiedy porządnie nauczymy się patrzeć i rozumieć Horoskop czyli Kundali. Przy okazji, nie ma rozwoju Kundalini bez praktyki dobranej zgodnie z Kundali czyli solidną analizą Horoskopu Urodzenia! Nauczyciel Kundalini Jogi musi być osobą biegłą w astrologii wedyjskiej…
SŁOŃCE – RAVI, SURYA
Słońce to przede wszystkim Światło, centrum układu planetarnego, świetlisty Geniusz mocy, który zajmuje w tym układzie tron władcy absolutnego. Słońce jest samoświetlne, jego blask nie jest zapożyczony. Główną cechą astrologiczną Słońca jest zdolność widzenia. Nauczy cię ono przenikać, rozświetlać i rozpoznawać. Astrologia urodzeniowa tylko wtedy ma głęboki sens, jeśli jest astrologią solarną. W takim właśnie znaczeniu astrologia, skupiona na samoświetlnym poznawaniu i wiedzy, staje się świątynna. Rozpoczynając tę pracę pamiętaj, że prowadzony przez promienie światła, zmierzasz do jego źródła.
Astrologia, Dźjotisza (ang. Jyotisha), jest nauką pomocną dla samopoznania, metodą wnikania w naturę i porządek Wszechświata oraz metodą analizy ludzkich losów, zarówno karmana jak i przeznaczenia. Władcą całego układu planetarnego, niezależnie od konfiguracji horoskopu, jest Słońce, jako centrum energii oraz jako ponad 99 procent masy całego Układu Słonecznego.
Od pozycji do Słońca zależna jest wola życia, tym samym wszelka moc realizacyjna głównych wątków przeznaczenia. Krótko mówiąc, Słońce w Horoskopie decyduje, czy właściciel Horoskopu znajdzie takie rozwiązania losowe, które pozwolą mu spełnić jego przeznaczenie, czy znajdzie na to w sobie dość siły i determinacji, czy pozwoli mu na to zdrowie, czy potrafi tak ukierunkować wolę działania, aby osiągnąć spełnienie w życiu. Słabe Słońce w Horoskopie i negatywne znaki na Wzgórzu Słońca na dłoniach, to słaba spełnialność życiowa, a wzrost nieudacznictwa.
Słońce to źródło naszej indywidualności, autorytetu i pewności siebie. W astrologii wedyjskiej reprezentuje duszę (ātman), ego, ojca, władzę i uznanie społeczne. Sūrya to także symbol ognia, światła, dominacji oraz naszej zdolności do radzenia sobie z trudnościami. Pod jego wpływem ujawnia się nasza chęć do osiągania celu i zdobywania uznania. Słońce ma moc zarówno „palenia”, jak i „rozjaśniania” – może nas wzmocnić, ale również uwydatnić nasze słabości.
KSIĘŻYC – ĆANDRA, SOMA
Postudiuj wszystko, co astronomia wie o Księżycu, Ćandram, szczególnie zaś zwróć uwagę na kosmografię Księżyca z geocentrycznego punktu widzenia. Narysuj kolejnych 30 dobowych faz Księżyca i zobacz, czym różni się lewy płomień układu horoskopowego (od nowiu do pełni) od prawego promienia (od pełni do nowiu). W ten sposób zaczniesz rozróżniać te promienie w układach pozostałych sygnifikatorów. Astrologicznie, Księżyc jest sygnifikatorem umysłu, pobierającego Światło, które dociera do Ziemi z duchowego centrum, którym jest Słońce. O przeznaczeniu decyduje Słońce, zaś dla losu człowieka najbardziej znacząco położonym sygnifikatorem jest Księżyc.
Posadowienie Księżyca w twoim horoskopie to istotny element twojego pojazdu kosmicznego, który w porywach czułości nazywasz ciałem, a według Jogi i Tantry pięcioma ciałami lub w wersji uproszczonej trzema ciałami (Sthula, Prana i Karuna). Władztwo Księżyca nad półroczem zaczyna się od Zwrotnika Raka, gdy dzień jest najdłuższy, a noc najkrótsza. Dwa półrocza, mianowicie od Zwrotnika Koziorożca do Raka (21 grudnia – 21 czerwca) pod władzą Słońca oraz od Raka do Koziorożca (21 czerwca – 21 grudnia) pod władzą Księżyca mają w astrologii praktycznej wyjątkowe znaczenie. Analizujemy w jakim półroczu się coś dzieje, solarnym czy księżycowym.
Praktyk powinien brać pod uwagę, w której fazie rocznego cyklu księżycowego urodził się badany. Co więcej, powinien odnaleźć zależność pomiędzy fazą tego cyklu a porą doby, w której nastąpiło urodzenie. W biorytmie podstawowym, dopiero po ustaleniu tej zależności, należy rozpatrywać posadowienie pozostałych sygnifikatorów. Na przykład, Słońce wschodzące na ASC ma w każdym horoskopie pewne wspólne cechy, ale charakterystyki tego posadowienia Słońca różnią się dość poważnie w zależności od tego, czy był to okres przyrastania mocy Słońca czy też Księżyca. W gruncie rzeczy bowiem, astrologia to rytmy, rytmy i jeszcze raz rytmy!
Położenie Księżyca w horoskopie wskazuje na główne wątki ziemskiej wędrówki. Doświadczony praktyk najpierw spogląda na położenie Słońca i Księżyca, na fazę Księżyca, na promień wodzący lewy bądź prawy, wzajemne aspekty Świateł oraz ich aspekty planetarne.
Księżyc w astrologii wedyjskiej symbolizuje umysł, emocje i instynkty. Reprezentuje nasze wzorce psychiczne, więzi z matką, płodność i nastrój. Candra związana jest z naszą strefą komfortu, poczuciem bezpieczeństwa emocjonalnego i zdolnością do przystosowania się do zmieniających się warunków. Księżyc wpływa na naszą wrażliwość, intuicyjność i zdolność do empatii, ujawniając naszą wewnętrzną stronę oraz potrzebę opieki i troski.
MERKURY – BUDHA, TAREYA
Rozpatrując pozycje i znaczenie Merkurego w Horoskopie, należy pamiętać o jego wiedzy, czarodziejskiej mocy i przebiegłości, które na różny sposób i na różnych poziomach przejawiać się będą w każdym ze Znaków Zodiaku, a już szczególnie w Znakach Bliźniąt i Panny, gdzie jest regentem czyli władcą. Merkury to od zawsze planeta hermetyzmu, okultyzmu, ezoteryki, magii, kosmicznej wiedzy i pod tym kontem należy analizować ezoteryczny cykl Merkurego, z jego zwykle trzema cyklami ruchu wstecznego w roku z okresem ściemnienia czyli spadku jasności w środku retrogradacji uważanym za bardzo asuryczny czyli demoniczny.
Merkury, w astrologii wedyjskiej, to planeta związana z intelektem, komunikacją i zdolnością przetwarzania informacji, a jego wpływ obejmuje nasze zdolności myślenia, sposób komunikowania się oraz sposób, w jaki przyswajamy wiedzę. Merkury to również planeta, która w dużej mierze decyduje o naszej zdolności do przystosowania się do otaczającego świata i efektywnego przekazywania swoich myśli innym. Zrozumienie roli Merkurego w horoskopie wedyjskim pozwala lepiej zrozumieć, jak przetwarzamy informacje, w jakiej formie najlepiej się komunikujemy oraz jakie talenty intelektualne posiada nasza dusza (dźiwah) w kontekście karmanu.
Merkury (Budha) odpowiada za procesy myślowe, zdolności komunikacyjne, analityczne oraz intelektualne, za funkcjonowanie logiki oraz intelektu. W astrologii wedyjskiej reprezentuje również zdolności biznesowe i strategiczne. Budha symbolizuje naszą logikę, inteligencję oraz umiejętność przetwarzania informacji. Merkury jest planetą sprzyjającą wymianie myśli, nauce i wymianie idei, a także pomaga w rozwiązywaniu problemów oraz w analizowaniu sytuacji. Merkury to także zdolności handlowe, negocjacje, biznes i finanse.
WENUS – ŚUKRA
Geniusz planetarny Wenus, Śukra Deva, jest według mędrców bezosobowym złocistym promieniem miłości. Wenus, jako Śukra Devi jest władczynią miłości uniwersalnej. W potocznych mniemaniach o astrologii, Wenus jest „planetą miłości”. Jest ona też symbolem piękna oraz dobrych i przyjemnych wzruszeń, które człowiek chce posiadać na własność.
W astrologii europejskiej Wenus postrzegana jest jako benefik, natomiast w astrologii indyjskiej uważana jest za sygnifikator o zabarwieniu maleficznym, ponieważ symbolizuje przywiązania, uzależnienia, namiętne pragnienie, które trzymają człowieka na uwięzi i nie pozwalają mu wznieść się na wyższe regiony ducha. Wenus – Śukra w Sanskrycie – posiada podwójną naturę zgodnie z indyjską tradycją duchową, jest znana jako brahman – nauczyciel i mistrz demonów (asurów) i zarazem dobroczynna planeta w tym samym czasie. Ta dualność oznacza zdolność energii z Wenus do równoważenia zarówno świata materialnego, jak i demonicznego. Jako nauczyciel i mistrz demonów, planeta Wenus, Śukra Dewa, jest postrzegana jako sprzyjająca wyzwaniom, zapewniająca mądrość do nawigacji przez światowe pokusy, a także rozwój poprzez sztukę i rzemiosła artystyczne, działalność rodzinną, a także magię opartą na sztuce (amulety, jantry, talizmany, remedia itd). Z drugiej strony, Wenus błogosławi jednostki luksusem i udogodnieniami, które są korzystnie ułożone na obrazie Horoskopu, wzbogacając materialistyczne doświadczenia i potrzeby życiowe.
Planeta Wenus jest znana jako „Gwiazda poranna” i czczona jako „Niosąca światło”, ale także jako „Gwiazda wieczorna” kojarzona jest z energią miłości, miłowania i zamiłowania, a zatem pasji i namiętności miłosnych. Jej energia emanuje miłością, kreatywnością, adoracją i pożądaniem. Wiadomo, że siła i pozycja planety Wenus w czyimś horoskopie może oznaczać różnicę między życiem pełnym szczęścia a życiem pełnym trudności. Jeśli Wenus jest silnie umiejscowiona w czyimś horoskopie urodzeniowym, to wiadomo, że przyniesie bogactwo, wysokie zarobki, dostatek, a także pociąg do płci przeciwnej i powodzenie w związkach miłosnych. Jak ktoś ma słabą i do tego źle aspektowaną Wenus w Horoskopie, to niech się nie zabiera za robienie rytuałów miłosnej magii, bo więcej zaszkodzi niż pomoże. Najpierw, do danego typu rytuałów magicznych badamy kandydatów na rytualistów metodami astrologicznymi – czy się nadają!
Retrogradacja Wenus, która zwykle zdarza się co około 18 miesięcy, podobnie jak zmiana znaków Zodiaku u Węzłów Księżycowych, może prowadzić do wyzwań lub niejasności w związkach i sprawach finansowych, zmuszając jednostki do ponownego rozważenia swoich wartości i priorytetów, do ponownej oceny i reewaluacji. Podczas retrogradacji Wenus ma tendencję do intensyfikacji uczuć i emocji, co może wywołać odnowioną komunikację i ewentualnie pojednanie ze starymi płomieniami relacji. Stwarza to również możliwość lepszego budżetowania i planowania finansowego. Ostrzega się również, że retrogradacja czyli ruch wsteczny planety Wenus nie jest sprzyjającym czasem na rozpoczynanie nowych związków (pierwsza randka, zaręczyny, ślub) lub wydawanie dużych pieniędzy na zakupy czy robienia wielkich inwestycji.
Wenus, w Grecji Afrodyta, w astrologii wedyjskiej znana jako Śukra, symbolizuje zmysłowe pragnienia, miłość, przyjemności oraz artyzm. Reprezentuje również relacje, zarówno romantyczne, jak i społeczne. Śukra wprowadza do życia harmonię, estetykę i cieszenie się zmysłowymi doznaniami, a także zdolności twórcze i artystyczne. Wenus wskazuje na obszary życia, w których można doświadczać luksusu, piękna, uczuć, a także wskazuje na wartość oddania w relacjach. Wenus po Słońcu i Księżycu to trzeci najjaśniejszy obiekt jaki świeci nam na nocnym niebie.
MARS – MANGALA, BHAUMA, KUDŹA
Mars uważany jest za planetę maleficzną, czyli złoczynną i nawet w najbardziej sprzyjających okolicznościach horoskopu natywnego ma coś ostrego do powiedzenia. Można powiedzieć, że Mars jest sygnifikatorem naszego niepokoju, który bywa twórczy, ale nie zawsze, gdyż najczęściej prowadzi do niszczenia i zostawia po sobie popiół i zgliszcza.
Astrologicznie najważniejszą cechą Marsa jest ekspansja i obrona wszelkiego organizmu w stosunkach ze środowiskiem, jego zadaniem jest aktywne umacnianie się, dążenie do scalania, skupiania i realizowania się rodzaju lub gatunku, jednostki i grupy. W ten sposób natura zapewnia harmonijną równowagę w przyrodzie, skutecznie realizuje w praktyce zasady biocenozy. Przypisywanie Marsowi natury krwiożerczej i niszczącej jest już częściej specjalnością człowieka, jednak pokazuje też sytuacje w ogniu kłótni, kataklizmu czy wojny.
Natura działania Marsa, jak i pozostałych planet układu jest wpisana w harmonijne stwarzanie warunków do istnienia życia na Ziemi. Mars symbolizuje jedną z mocy, które są niezbędne dla duszy na jej drodze ku doskonałości. Mars jest czynny, ale nie złoczynny, gdyż jako moc Mars jest bezosobowy, to my przypisujemy mu nasze cechy moralne, niemniej działa jako wpływ energetyczny.
Mars, grecki Ares, w astrologii wedyjskiej nazywany Mańgalą, to planeta energii, woli i walki. Reprezentuje naszą determinację, ambicję, aktywność fizyczną oraz zdolność do konkurowania. Mańgala symbolizuje również odwagę, impulsywność i agresję. Jego wpływ w horoskopie ujawnia naszą zdolność do podejmowania działań w trudnych sytuacjach oraz motywację do osiągania celów, często poprzez rywalizację i dążenie do dominacji.
JOWISZ – GURU, BRHASPATI
Taka jest bowiem rola i znaczenie Jowisza w astrologii: jako Mistrz pradawnych ma on za zadanie nieustająco sprawdzać i korygować wiedzę o życiu, śmierci i nieśmiertelnym królestwie ducha. Jeśli Jowisz, jak twierdzi astrologia podręcznikowa, jest planetą dobroczynną, obdarowującą i uszczęśliwiającą, to przede wszystkim dlatego, że nieustająco stwarza dla poszukiwacza Prawdy, Satyam, możliwości i sytuacje, aby w końcu znalazł on to, czego gorąco pragnie i potrzebuje.
Niegodnego ucznia Jowisz jako Guru, Brhaspati, może przywołać do porządku tak ostro, że nawet koniunkcja Marsa z Saturnem w Koziorożcu zapłacze nad losem nieszczęśnika. Cykl Jowisza zdradza kiedy zacznie się czas rozliczenia za sprzeniewierzenie się Guru, porzucenie lub odrzucenia Nauczyciela lub Mistrza Duchowego, szczególnie takiego, który jest Mistrzem Najwyższym. Bacznie to obserwujcie. Zanim ktoś ogłosi się za małego guru czy lidera duchowego, niech sprawdzi czy ma kwalifikacje Jowisza w Horoskopie.
Jowisz w twoim horoskopie powiadamia cię, na jakiego nauczyciela czy mistrza ktoś zasłużył i gdzie ma się uczyć skupienia, które odkryje przed nim Prawdę, Satyam. Jowisz jest pradawnym kosmicznym Nauczycielem, Api Guru, ale zrozumienie i przyswojenie wiedzy wymaga czasu. Cykl 12 lat jest podstawowym etapem nauki pod kierunkiem ziemskiego Mistrza, a pięć cykli nauki pokazuje duchowe studia życiowe mędrca.
Jowisz, grecki Zeus, znany jako Guru w astrologii wedyjskiej, to planeta mądrości, pomyślności i duchowego rozwoju. Guru wskazuje obszary, w których możemy doświadczyć obfitości i szczęścia. Jowisz sprzyja wyższej wiedzy, nauce, religii i filozofii, a także wpływa na nasze poczucie moralności i sprawiedliwości. Jest nauczycielem, który prowadzi nas ku duchowemu oświeceniu, bogactwu (zarówno materialnemu, jak i duchowemu) oraz wewnętrznej równowadze.
SATURN – ŚANI – WŁADCA KARMANA
Saturn – Śanaiścarya – planeta przepracowywania karmana, i także planeta przeznaczenia. Idealna do zrozumienia dla wróżbitów, bo raczej nie rozumiejąc jak działa Saturn, to wróżbitą ani wróżką się nie jest i nie będzie, co najwyżej będzie się ludziom w życiorysach mieszać. Musisz przeniknąć w głąb własnych korzeni, całym sobą poczuć konstrukcję życia i śmierci. Dopiero wówczas, gdy rozpoznasz wszystkie sfery bytu i każdej z nich przyznasz należną wartość, będziesz wolny. W tej ostatniej próbie potrzebny ci będzie rozum i heroizm, a wie o tym Saturn i możesz być pewny, że cię wypróbuje.
Posadowienie Saturna w horoskopie natywnym, urodzeniowym, informuje, co człowiek tak naprawdę wie o swoich korzeniach i o czym jeszcze będzie musiał się w tym wcieleniu dowiedzieć. Wiadomo, że będzie to robił w konkretnych ziemskich warunkach. Uczeń zapytał Śri Ramanę Maharishi: „Czy mógłbyś powiedzieć mi coś o moich poprzednich wcieleniach?” Mędrzec odparł: „A czy poznałeś już tak dobrze swoje obecne wcielenie, że chcesz znać poprzednie?”.
Zacznij od pytania, które dobrze jest zadać sobie z całą oczywistością: Czym dla mnie jest czas? Saturn jest Władcą Cyklów Czasu, a to znaczy, że cykle rozpatrujemy od saturnicznych i w korelacji z ruchem oraz położeniem Saturna. Traktując Horoskop jako owoc karmy, karmanu, możesz określić tylko mechaniczne zależności pomiędzy przeszłością i przyszłością. Jeśli już to potrafisz, to znaczy, że Saturn docenił twoje wysiłki i obdarzył cię umiejętnością rozpoznawania reguł sądzenia, które decydują o przeznaczeniu.
Dlaczego, po tylu wysiłkach, trzeba wracać do korzeni? Po pierwsze dlatego, że rozwój dokonuje się po spirali, a nie po wstępującej prostej, po spirali której obrót ma 30 lat (dokłądniej 29,5 roku). Po drugie dlatego, że tym razem sięgniesz do korzeni przytomnie, uzbrojony w reflektor świadomości rozróżniającej. Ciemności świata podziemnego (Królestwa Jama Dewa czy Aidesa, Hadesa) będą rozstępować się przed światłem, które możesz skierować wszędzie tam, gdzie wrosły korzenie twoich nawyków, przyzwyczajeń, pragnień, słowem wszelkiego przywiązania.
I tutaj, na niebotycznych wysokościach, okazuje się, że aby zrozumieć wszystkie subtelności należy sięgnąć do samych podstaw, do naszych instynktów. W astrologii, zarówno greckiej, chaldejskiej, perskiej jak i wedyjskiej, Saturn oznacza właśnie tę konieczność, przeznaczenie, które skrywa się pod warstwami naleciałości karmicznych. Domaga się on, aby rozpoznać relację pomiędzy prymarną mocą życia i śmierci a najwyższą oktawą duchowego spełnienia. Pozycja Saturna w horoskopie łączy świadomość z podświadomością.
Przepracowanie tematu Saturna w astrologii wymaga rozpoznania głębinowej sfery instynktów prymarnych. Tutaj bowiem ukryte są korzenie energetycznej mocy istnienia. U samej podstawy, w zalążku mocy istnienia tkwi rdzeń życia i śmierci planety Ziemi i wszystkich związanych z nią istnień. Astrolog, który wyruszy ku rozpoznaniu saturnicznej sfery instynktów prymarnych, ma tylko jedną możliwość, aby tego dokonać i nie zabłądzić w ciemnościach. Jest nią łaska duchowego oświecenia, której udzielenie zależy od przepracowania karmana i uzależnień swoich czasów.
Saturn (Śani), grecki Kronos, to planeta, która w astrologii wedyjskiej odpowiada za długotrwałe wysiłki, odpowiedzialność oraz dyscyplinę. Jest symbolem ograniczeń, powagi i przestrogi przed lekkomyślnym działaniem. Śani uczy wytrwałości, cierpliwości oraz mądrego podejścia do życia. Wskazuje na obszary, w których musimy pracować ciężko, aby osiągnąć sukces, i gdzie będziemy musieli stawić czoła trudnościom oraz karmicznym lekcjom.
Rozpoznawanie i dogłębna znajomość rezultatów w cyklach saturnicznych, zarówno tranzytach względem pozycji natalnej jak i w przejściach przez specyficzne położenia Saturna, chociażby, jak w przypadku rytmu Sade Sati, po pozycji urodzeniowej Księżyca czyli tranzyty po Księżycu natalnym, Znaku Zodiaku przed, Znaku Księżyca i Znaku po Znaku Natalnym Księżyca, co razem daje 7 do 8 lat, w tym 2,5 roku ściełej koniunkcji znakowej Satutna z Księżycem Natalnym, a mówi o wielu ważnych rzeczach i zjawiskach, jest ważnym poziomem wiedzy i umiejętności astrologów wedyjskich bez których nie ma jak zabierać się naukowo do badania Horoskopu czyli Kundali. Nie zna w praktyce Sade Sati – nie jest astrologiem – mawiali wszyscy dawni mędrcy od astrologii wedyjskiej. Podobnie jak mawiał w Grecji mistrz Hipokrates: „Kto nie zna astrologii medycznej, kto nie zna się na ziołolecznictwie – nie jest lekarzem i nie ma prawa leczyć ludzi.”
PLANETY NIEWIDZIALNE – PODŚWIADOMOŚĆ
URAN – jako odpowiednik RAHU
Po odkryciu Urana, cechy Głowy Smoka czyli Północnego Węzłą zaćmieniowego przeniesiono hurtowo na nową ale słabą planetę. Uran jest odtąd na zachodzie – w wypaczonej słabymi w mocy świecenia planetami – władcą energii, którą możesz nazwać kosmiczną, ale na dobrą sprawę działa on jako transformator energii przesyłanej dla naszej planety z centrum galaktyki. Astrolog powinien uważnie przyjrzeć się w swoim Horoskopie pozycji Urana, gdyż powie mu ona, gdzie jest najczulsze miejsce profesjonalisty. Pozycja i dynamika Urana decydować będzie o energetycznej jakości życia i pracy. Wiele zależy od tego, jak traktować on będzie energię i tym samym, jak energia potraktuje jego samego. Prawda jest taka, że wszystko to od tysiącleci dotyczyło węzła zaćmieniowego RAHU – Głowy Smoka.
Na pozycji Rahu, a z przeniesienia Urana, należy zamontować dobrze dopasowane bezpieczniki. Niewłaściwe użytkowanie mocy uranicznych albo lepiej rahuicznych może spalić cały „układ nadawczo-odbiorczy”. Układ Słoneczny jest generatorem i przekaźnikiem energetycznych jakości istnienia. Uran, a w istocie Rahu, Głowa Smoka, powierza astrologowi tajemnicę o potencjale energetycznym tego układu, w którym struktura konkretnego horoskopu jest opornikiem wmontowanym w rzeczywistość energetyczną, aby konkretny organizm mógł funkcjonować na jednej z orbit istnienia. Można się tu wiele nauczyć o zasadach obowiązujących w świecie realnym, gdzie sprawdzianem jest test prawdy. Astrolog, w świecie idei, winien bardzo uważnie przyglądać się wszelkiej informacji, którą otrzymuje w postaci ideogramów. Uran dobrze się swoim cyklem obiegu 84 lata wpisał w cykl Siedmioleci Planet Chaldejskich czyli Siedmiu Jasnych Planet Astrologicznych, dwóch Świateł i Pięciu Planet Jasnych, w rytm trzech Siedmioleci, 21 lat, sześciu Siedmioleci, 42 lata, i w rytm Dwunastu Siedmioleci, a 12×7 to akurat jest 84 lata, i stąd pozycja uraniczna na Zachodzie, już od XVIII wieku.
Rahu, w astrologii wedyjskiej, to węzeł zaćmieniowy, który symbolizuje pragnienie sukcesu, ambicję oraz niekończący się głód doświadczeń. Rahu reprezentuje iluzje, obsesje, nieznane i obce elementy życia, a także nagłe, często dramatyczne zmiany. Wskazuje na kierunki, które mogą prowadzić do zamieszania, ale również do odkrywania nowych, nieoczywistych ścieżek. Rahu wprowadza konfrontację z nieznanym i wymaga przełamywania barier, co może prowadzić do głębokich transformacji.
NEPTUN – jako odpowiednik KETU
Neptun odkryty nieco później niż Uran, już w XIX wieku, został przepisany w Wielkiej Brytanii przez ówczesnych astrologów z Ogona Smoka czyli Południowego Węzła Zaćmieniowego, Ketu, symbolizuje zasadę: wszystko jest możliwe, ale wymaga stosowania się do reguł spełnienia. Idea, w doświadczeniu osoby ludzkiej, pojawia się pod postacią impulsu, odbierana jest zaś jako myślokształt, czuciokształt, barwokształt. Idea jest skompresowaną, a przy tym zakodowaną informacją.
Astrolog musi być przytomny, że pracuje w sferze mnogich pojęć ideograficznych, gdzie każdy znak, litera bądź symbol są informacją. Osoba psychofizyczna astrologa jest w tym wypadku „urządzeniem do przetwarzania informacji”, a przetwarzać ją będzie zgodnie z programem, który zakodowany jest w samym astrologu. Dlatego tak ważne są ćwiczenia oczyszczające, które prowadzą do świadomości rozróżniającej, aby astrolog mógł swobodnie poruszać się pośród wielorakich idei, a także odczytywać ich zawartość z niewzruszonym obiektywizmem. Z zauroczeń neptunowych, z powodu jego zbyt słabego świecenia i braku mocy wpływu, astrolodzy zachodni muszą się jednak oczyścić i otrząsnąć, interpretują bowiem po próżnicy robiąc mnóstwo szkaradnych błędów. Czas badać znów Ogon Smoka, którego okradziono z cech i włąściwości na rzecz Neptuna, deprawując starożytną astrologię.
Astrolog, w konkretnych sytuacjach, zawsze stawać będzie przed ważkim pytaniem: w jaki sposób przełożyć wyższą rzeczywistość ideogramów na zwyczajny język właściciela horoskopu? Astrolog winien jednak brać pod uwagę, że wszystkie ideogramy, jako moce sprawcze, pełnią określone role, dysponując energetycznymi walorami kodów informacyjnych. Może Neptun, jako „wyższa oktawa Wenus”, pozwala wznieść się ku prawdziwej duchowości?Korzenie są głęboko wryte w ziemię, splątane, umocnione, ale niewidoczne. Wszystko, co ponad ziemię wyrasta, karmi się wpływami nieba, zaś soki czerpie korzeniami z ziemi. Twoje ciało tak jest zbudowane, że jakkolwiek wysoko ulatujesz w doznania subtelne, ziemia mocno trzyma cię na uwięzi.
Ketu, w astrologii wedyjskiej, jest ciemną czy cienistą planetą przyszłej duchowej ewolucji, poprzez konieczność wyzwolenia i uwolnienia od przywiązań, nałogów i nawyków (odłączenia od świata materialnego). Reprezentuje naszą karmę, duchowe pragnienie i dążenie do wyzwolenia (moksza). Ketu prowadzi nas ku wyższej świadomości, pomagając w porzuceniu przywiązań do rzeczy doczesnych. Jego wpływ skłania nas do introspekcji, duchowego rozwoju i transcendencji, wskazując obszary, w których szukamy wyzwolenia, niezależności i wewnętrznego pokoju.
Jeśli chcesz naprawdę być wolny, to musisz rozpoznać wszystkie przyczyny ograniczenia.
PLANETOIDY i MAŁE PLANETKI KARŁOWATE
PLANETOIDY takie jak PLUTON, Ceres i inne nie są aż tak ważne jak się uważa czasem w zachodniej astrologii, która wiele traci zbyt powierzchownie analizując Siedem Świętych Planet. Ciała niebieskie, które nie są wyraźnie widoczne jako jasno świecące nie są światłami mającymi wpływ na karma i przeznaczenie ludzkości. Formalnie mówimy istotnym znaczeniu Siedmiu Świętych planet, czyli Słońca, Księżyca i Pięciu Jasnych Planet, jakie widoczne są gołym okiem… Oprócz tego mamy dwa Węzły Zaćmieniowe: Rahu i Ketu.
MANTRY – Potężne Remedia Astrologiczne
Przy okazji, polecane w astrologii wedyjskiej inwokacje z pomocą mantr należy się dobrze nauczyć od Guru znającego takie mantramy, gdyż wersje pisane w Internecie często są pełne błędów z powodu złej transliteracji z sanskrytu, a także nawet Hindusi na Zachodzie, często nie znając sanskrytu, nie wymawiają części głosek poprawnie, zatem nie ma mowy o skutecznej magicznej inwokacji rytualnej.
Mantry, choć niezwykle potężne, są także bardziej skomplikowanym remedium w astrologii wedyjskiej. Mantry to święte sylaby lub frazy, święte frazy w Wedy, Upaniszad, Puran, które recytowane są w celu wywołania określonych efektów duchowych i energetycznych. Jednak ich użycie wymaga głębszego zrozumienia i odpowiedniego doboru do indywidualnej osoby. Mantry dzielą się na dwa główne rodzaje: prasidha mantry, które działają bez inicjacji, i te, które wymagają specjalnej Inicjacji, Dikszanu, przez doświadczonego nauczyciela, najlepiej przez Śri Guruh. Różnica ta jest kluczowa, ponieważ bez odpowiedniego przewodnictwa i inicjacji, recytowanie niektórych mantr może być nie tylko nieskuteczne, ale czasem także szkodliwe, tym bardziej jak wymowa głosek nie jest prawidłowa.
Swami Paramahansa Śri Lalita-Mohan G.K.
Dodaj komentarz