Czakry – Ośrodki Skupienia i Świadomości

Czym są czakry dla ciał subtelnych i duszy/jaźni?

Słowo „czakra”, poprawniej ćakra (czytamy jak: ciakra) pochodzi z sanskrytu i oznacza „koło”, „kulę” lub „okrąg”. Czakry, to znajdujące się w niewidzialnych ciałach człowieka centra energetyczne w kształcie jasnych kul. Stanowią one pomost pomiędzy ciałami subtelnymi, duchowymi, a ciałem fizycznym. Bez nich nie mogłoby istnieć nasze ciało materialne, a ćakry w pionowej osi centralnej ciała są organami Duszy/Jaźni znanej jako Dźiwah lub Dźiwatman (Jaźń Duchowa, Boskie Ja, Wyższa Jaźń, Dusza w Sercu). Czakry ułożone są wzdłuż pionowej osi ciała, zwanej w Chinach Osią Tao (Dao), a w Jodze, Tantrze i Puranach jako Suszumna – to taka centralna oś, centralny strumień przepływu, środkowy meridian tułowia i głowy, który znajduje się od wewnętrznęj strony kręgosłupa, w środku tułowia, szyi i głowy, stąd do praktyk jogicznych ładnie się prostujemy.

Czakry są odbiornikami, przetwornikami i przekaźnikami energii subtelnych, pięciu pran. Każda czakra związana jest ośrodkiem hormonalnym i dostarcza energii pranicznej do jego funkcjonowania. Blokada przepływu energii przez kanały (nadi) płatków ćakramów, a także przeładowanie energetyczne może doprowadzić do zaburzeń hormonalnych, dysharmonii ciała, umysłu i ducha człowieka. Czakry wyposażone są w subtelne „anteny” energetyczne, które reagują na każdy sygnał płynący z naszego wnętrza i otoczenia. U każdego z ludzi czakry posiadają inne wibracje, chociaż wyróżnia się typowo sześć głównych wibracji w ciele od sześciu głównych czakr ciała, tułowia i głowy. Oprócz tych sześciu głównych wibracji czy tonacji wibracji nadycznych mamy rodzaje wibracji płatków ćakr, zatem łącznie piećdziesiąt specyficznych tonów, dźwięków czy tonacji włącznie z barwą dźwięków. Sześć razy po pięćdziesiąt to 300 subtelności dźwięków.

Siedem bidźa mantr dla rozwoju ćakramów od dołu: Lam, Wam, Ram, Yam, Ham, Om, Ą

Większość szkół filozoficznych i ezoterycznych rozróżnia 7 czakr głównych oraz pomocnicze, znajdujące się w stopach, kolanach, dłoniach, oraz czakr podrzędnych. Każdy narząd ma swój miniczakram, który zawiaduje jego pracą. I tak czakry znajdujące się w stopach ułatwiają kontakt z ziemią, pomagają pobierać enegię ziemi. Czakry dłoni są przekaźnikiem energii płynącej z czakry serca, którą przekazujemy sobie, innym, roślinom, zwierzętom. Poprzez dłonie kontaktujemy się z otoczeniem. Witając się, kładąc ręce na drugiej osobie odbieramy wiele różnorakich informacji. Podczas inicjacji Reiki następuje otwarcie czakr w dłoniach.

Jak już nauczali dawni mędrcy przed tysiącami lat, podstawowych czakr jest siedem, ale jedna ponad tułowiem i głową, sześć w tułowiu i głowie, w ciele eterycznym, pranicznym (linga śariram). Pierwsza i siódma mają kielichy pojedyncze, ćakry od 2 do 5 mają kielichy kwiatu lotosu skierowane w górę tułowia. Pierwsza czakra, zwana czakrą podstawy lub korzeniem życia, ma najmocniejszy kontakt z energią Ziemi. Czakra ta kieruje energie subtelne z wyższych wymiarów na płaszczyznę fizyczną. Jej kielich jest u ludzi demonicznych i zdeprawowanych skierowany w dół, w kierunku Ziemi, a lotos ten mieści się w kroczu, u dołu miednicy z korzeniem w środku pomiędzy narządem płciowym zewnętrznym, a anusem, odbytem. Kość ogonowa to także obszar związany z muladharą.


I. Muladhara

Muladhara, ćakra podstawy zawiaduje: układem kostnym, (kręgosłup, zęby, paznokcie), jelitem grubym, prostatą. Odpowiada za: skład krwi, budowę komórek i temperaturę ciała. Jest związana z gruczołem sakralnym w kroczu, który steruje aktywnością fizyczną narządów płciowych. Czakra podstawy to źródło siły dla wyższych czakr, w tym ognistej, solarnej Śakti Kundalini. W niej mają swój początek mistyczne kanały energii, wiele podstawowych nadi. Czakra korzenia związana jest ze zmysłem węchu i odczuwaniem zapachów.

Osoby mające dobrze rozwinięta czakrę podstawy czyli muladharę, odbierają życie jako coś miłego, przyjemnego, bezpiecznego, otrzymują to, czego potrzebują, mają wysoki poziom witalności, dużo chęci do pracy i rozmaitej aktywności. Natomiast ludzie z zaburzeniami pierwszej czakry uważają, że życie na ziemi to koszmar, mają złą pracę, słabe zarobki, źle im się układa, nie dostają wiele, odczuwają bezsilność, niechęć do działania. Taki stan prowadzi do depresji, lęków, oderwania od rzeczywistości, do nadwrażliwości. Aby temu zapobiegać, mistrzowie ze Wschodu gorąco polecają ćwiczenia ugruntowujące, wzmacniające, np.: Chi Kung, Tai Chi, Hatha-Joga, Prana Joga, Taniec Śiwa, sufickie modlitwy Salat.

Często mówimy o ludziach sukcesu: „Ten to stoi mocno na ziemi” – i tak jest. Pierwsza czakra jest naszym fundamentem. Chcąc się rozwijać, piąć w górę, trzeba najpierw mocno zapuścić korzenie. Wówczas ma się pewność, że gdy „zawieje wiatr”, nie stanie się nam nic złego. Ta podstawowa czakra ma jeszcze jedną szczególną rolę do spełnienia, rolę wentyla bezpieczeństwa dla całego systemu energetycznego i psychicznego człowieka, bowiem łagodzi, stresy, napięcia emocjonalne, psychiczne, odciąża kręgosłup i całe ciało. Czakrze podstawy dla leczenia przypisany jest w rozkładzie tęczowym kolor czerwony. Chcąc ją pobudzić możemy przywołać w pamięci, np.: pole czerwonych róż, które wąchamy, dotykamy, podziwiamy. Medytacja związana z czakrą korzenia dotyczy wszystkiego, co związane jest z ziemią, z gruntem, skałą. Możemy więc wizualizować sobie chodzenie bosymi stopami po piasku, kąpiele w piasku na plaży, oddychanie zapachem ziemi, przywołać obraz potężnego, czerwonego słońca, wschodzącego spod horyzontu.

Chcąc wyrównać energię czakry korzenia powtarzajmy na wydechu – samogłoskę niskie „U” lub AU, OU. Możemy więc w wolnych chwilach mantrować „U”, a odpowiednie wibracje spowodują jej zrównoważenie energetyczne. Dźwięku U używa się także do oczyszczania lotosu czakry gardła, zatem nie dziwimy się jak gdzieś zobaczymy inne przypasowanie samogłosek. Najważniejszą praktyką dla rozwoju świadomości i subtelnych wibracji jest recytowanie głoski „Lam„, gdyż dźwięk sylaby Lam jest podstawową praktyką dla rozwoju ćakry muladhary.


II. Swadhiszthana Ćakra

Czakra druga, umiejscowiona jest w podbrzuszu i ma połączenie z centralnym punktem energetycznym ciała, Tan Tien (jap. Tanden), w Jodze to Brahma Granthi albo Swajambu Lingam, który znajduje się około trzech palców poniżej pępka, wyrasta z lotosu pierwszego. Jest symbolem daru życia, związane jest z płodnością, rozrodczością, energią seksualną, aktywnością fizyczną i płodnością. Ma zatem duży wpływ za nasze relacje międzyludzkie, szczególnie z płcią przeciwną, relacje witalne. Osoby z rozwiniętą drugą czakrą, mogą z dużym powodzeniem realizować się w wybranych przez siebie dziedzinach życia. Czakra ta zawiera energię przedurodzeniowa, z którą człowiek się rodzi. Ma na nią wpływ nasz karman i kod życia, uwarunkowania życiowe.

Czakra podpękowa, podbrzuszna, związana jest z żywiołem wody i zmysłem smaku. Przyporządkowana jest kolorowi pomarańczowemu wschemacie sześciu lub siedmiu tęczowych barw leczniczych. Odpowiada za płyny ciała, w tym limfę, spermę, łzy i takie organy, jak: nerki, pęcherz moczowy, organy płciowe od strony emocji. Czakra ta energetycznie jest połączona z gruczołami jajników lub jąder zależnie od płci, stąd jeden powód więcej dający świadomość, że płeć jest zdeterminowa i nie można jej dowolnie zmieniać. Uważana jest za centrum pierwotnych sił człowieka. Ważna praktyka to silna identyfikacja siebie z płcią biologiczną, zatem chłopca wychowujemy na mężczynę, a dziewczynkę na kobietę, i stanowczo nie pozwalamy zamieniać dzieciom ról biologiczno-społecznych. Jedną z praktyk drugiej czakry jest stawanie się człowiekiem, istotą w pełni ludzką, a to oznacza głęboką harmonię z płcią biologiczną i jej konfirmację!

Zaburzenia czakry swadhiszthana powstają zazwyczaj w dzieciństwie i w okresie dojrzewania, a spowodowane są przede wszystkim sposobem wychowania, zakazami i nakazami, a także wszelkimi wzruszeniami i odczuwaniem przyjemności oraz przykrości. Ogólnie mówiąc, im więcej lęków, fobii i obsesji jest na temat seksu, tym więcej zaburzeń występujących w tej czakrze. Tworzy to poczucie winy, grzechu i potrzebę podświadomego samokarania. Efektem tego mogą być guzy, mięśniaki, cysty, oziębłość, impotencja. Na tę czakrę dobrze oddziałują medytacje związane z wodą, z żywiołem wody. Wyobraźmy sobie, że siedzimy nad spokojnym jeziorem, patrzymy na wodospad, pijemy źródlaną wodę. Możemy również medytować przy pełni księżyca. Wówczas następuje znaczące oczyszczenie naszej czakry podpękowej oraz gardłowej. Zbyt duży potencjał energetyczny, nadmiar energii drugiej czakry, może wywołać nadmierną zmysłowość, hiperseksualizm oraz erotomanię, a także tendencję do tycia i grubnięcia od podbrzusza. Natomiast niedobór energii pranicznej powoduje chłód emocjonalny, oziębłość, impotencję, anoreksję.

Na czakrę drugą działa mantra w postaci samogłoski „O”, długo wibrowane, przeciągłe, często dla oczyszczenia sfery emocjonalnej używa się także wibracji „I”, dźwięku iiiii. Najważniejszą praktyka sylabiczną jest w drugiej czakrze dźwięk Wam (Vam), sylaba żywiołu wody, dzięki której lotos od wewnątrz będzie się rozwijać! Ćakra druga nazywana jest ośrodkiem emocjonalnym oraz ćakrą połączenia z ciałem astralnym człowieka.


III. Manipura/ka

Trzecia czakra, umiejscowiona w okolicy splotu słonecznego, ponad pępkiem, na środku nadbrzusza. Związana ze zmysłem wzroku i odpowiada żywiołowi ognia. Energetycznie połączona z gruczołem trzustki wpływa na funkcjonowanie wegetatywnego układu nerwowego, przemianę materii, wątrobę, śledzionę, woreczek żółciowy, żołądek, jelito cienkie. nym. Za pomocą tej czakry kontaktujemy się z otoczeniem, ludźmi i przyrodą, z duchem natury i duszami Przyrody, drzew, łąk, strumieni etc. Poprzez nią odczuwamy energię drugiego człowieka, wibrację pomieszczeń odbierając je pozytywnie lub negatywnie. Ta czakra ma najmocniejsze połączenie z ciałem astralno-mentalnym, głównie zwykle z niższym ciałem mentalnym (manas). Manipura kontroluje także wzrok i oczy, co chińskie tradycje wiążą najmocniej z wątrobą, która jest pod opieką czakry solarnej.

Gdy czakra manipura ulega zaburzeniu, w człowieku piętrzą się emocje i burzowe myśli. Jesteśmy pełni niepokoju, agresji, bezsilności i pesymizmu, a do tego zamykamy się w sobie. Zharmonizowana manipura daje spokój, zadowolenie z życia, pozwala trafnie rozpoznawać otoczenie i ludzi. Wnosi wiele sił witalnych w nasze życie. Tej czakrze przypisany jest przez dawnych ryszich kolor żółty z rozkładu tęczowego dla leczenia. Medytując wyobrażamy sobie falujące łany dojrzałego zboża, złote światło słońca, piękne duże słoneczniki. Podobnie jak przy czakrze drugiej wstępnie mantrujemy wibując samogłoskę „O”, można także dźwięk E dla czyszczenia z negatywności mentalnych. jednak z mantr najważniejszą jest tutaj sylaba Ram, bardzo ogniowa i solarna, zawsze z nosowym M na końcu. Czakra manipura kieruje widzeniem jako zmysłem wzroku oraz koordynuje pracę oczu, w tym czuwanie oraz sensność.


IV. Anahata

Czakra czwarta mieści się w klatce piersiowej na wysokości serca, z wejściem na środku na linii sutek. Związana jest z żywiołem powietrza i zmysłem dotyku, z konatktem dotykowym. Ma połączenie energetyczne z gruczołem grasicy i wpływa na pracę serca, układ oddechowy, krążenie krwi i skórę. Gruczoł grasicy odpowiada za system immunologiczny- odpornościowy, szczególnie ważny dla dzieci. Te przytulane i rozsądnie kochane przez oboje rodziców nie mają kłopotu z odpornością fizyczną ani psychiczną. Mniej chorują, rozwijają się zwykle szybko i prawidłowo. Dzieci nie kochane, wychowywane bez miłości i dotyku częściej chorują, są stłumione i zamknięte w sobie, z trudem nawiązują kontakt z otoczeniem, często są samotne. Brakuje im przejawów okazywania miłości, dotyku i pieszczot, często nie wierzą jak ktoś je pokocha. Kiedy wizualizujemy, uświadamiamy sobie czakry jako kawiaty lotosu, pamiętamy, że płatki w wieńcu wokół czakry są zawsze ułożone symetrycznie względem pionu suszumny, linii pionowej, nigdy po ukosie jak często malują artyści, co nie mają pojęcia o czakrach, ale rysunek muszą zrobić. Anahata jest tutaj wzorcem dla pozostałych czakr, podobnie jej dolny obszar, mały lotos pod sercem, a ponad manipurą, tajemne serce z ośmioma płatkami i drzewem życia – dharma ćakram.

Lotos Anahata

Człowiek z otwartą czakrą serca jest osobą, z którą chętnie się przebywa, ma ciepłe wnętrze i miły dotyk. Otwarte serce jest przepustką do szczęścia, to zaś nadaje życiu sens. Te osoby potrafią się cieszyć sobą, dostrzegać piękno natury, urodę sztuki, muzyki. Kolory przypisane tej czakrze to zieleń, róż, złoty. Nie bez przyczyny mówi się, że ktoś ma złote serce. Mamy na myśli człowieka dobrego, wrażliwego. Zieleń jednak to bardzo lecznicza dla serca barwa przypisana przez dawnych mędrców, zieleń przyrody, lasu, drzew, trawy. Energia tej czakry dysponuje wielkim potencjałem, uzdrawiania i także wybaczania czy uwalniania się od sił zła i niegodziwości. Prana jest energią przekazywaną przez serce i przez dłonie rozchodzi się po ciele. Zatem, zwykle gdy uzdrawiamy używając dłoni, to prana, energia życiowa płynie także przez serce.

Podstawowa medytacja, która harmonizuje i uzdrawia czakrę serca, to kontakt z naturą, z przyrodą, z zielenią. Zalecane są przez joginów spacery po lesie, podziwianie i kontemplowanie kwiatów, zbieranie grzybów, przytulanie się do drzew. Szczególnie dobrze działają na tę czakrę zwierzęta zwinne i wiotkie jak antylopy, sarny czy jelenie. Możemy także częściej posłuchać śpiewu ptaków, dosłownie wsłuchiwać się w śpiew ptaków lub szum poruszeń wiatru. Mantrowanie samogłoski „A” pomaga otworzyć serce, co zaleca się to wszystkim, szczególnie ludziom zajmującym się uzdrawianiem. Bidźa mantram to sylaba „Yam”, recytowan jak polskie „Jam”.


V. Wiśuddhi

Czakra piąta, położona w dolnej części gardła, związana jest ze zmysłem słuchu i żywiołem eteru, z akaśą (z angielska: akasza) oraz śunjatą – próżnią, przestrzenią, kosmosem, niebem. Energetycznie łączy się z gruczołami tarczycy i wpływa na funkcjonowanie gardła, tchawicy, oskrzeli, migdałów, strun głosowych oraz uszy i słuch. Czakra gardła łączy energetycznie głowę z resztą ciała. Dzięki niej wyrażamy pragnienia i potrzeby oraz swoje emocje: krzyk, płacz, śmiech, smutek. Człowiek z rozwiniętą czakrą gardła jest bardziej spontaniczny, szczery, prawdziwy w wyrazie, łatwiej kontaktuje się z otoczeniem, ma odwagę wyrażania siebie i swoich potrzeb, zwykle jest zaangażowany w jakąś formę rozwoju duchowego o charakterze inicjacyjnym. Rozwinięta czakra gardła daje poczucie wolności, bo mamy świadomość pewności siebie, nie poddajemy się demagogicznym opiniom innych ludzi. Dzięki niej otwieramy swoje uszy, odbieramy swój wewnętrzny głos i łatwiej kontaktujemy się z naszymi opiekunami duchowymi, spotykamy guru na ziemi.

Zaburzenia tej czakry powodują kłopoty z wymową jak chociażby jąkanie się, z przekazem myśli za pomocą słów, z komunikowaniem się z innymi. Nadmiar energii sprawia, że mówimy zbyt wiele, popadamy w gadatliwość i paplanie bezsensu oraz zmyślanie. Niedobór natomiast powoduje zamknięcie się w sobie, kłopoty z samowyrażaniem, trudności z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem. Chcąc pomóc sobie w czakrze wizualizujmy bezchmurne lazurowe niebo, błękitne morze, wsłuchujemy się w szum fal morskich lub muszlę. Mantrujemy samogłoskę „E” dla wstępnego oczyszczanie – pamiętajmy, że dźwięki samogłosek są na kilka różnych sposóbów do ćakr przypisane i dobiera się zestaw pod profil potrzeb praktykującej osoby, często dźwięk U w zestawie A-U-M. Czakrze tej odpowiada kolor błękitny, a z ważnych sylab rozwija się i wzrasta dzięki sylabie „Ham„, która symbolizuje niebiosa, kosmos, eter, piąty żywioł (chiński metal odpowiada eterowi), akaśę lub śunjatę.


VI. Adźńa

Czakra szósta – ta w której jest trzecie oko – położona jest u swych podstaw na linii brwi i nasady nosa, a sięga szczytowo do środka czoła, nieco powyżej brwi. Ma połączenie energetyczne z przysadką mózgową, która zarządza gospodarką hormonalną w organizmie oraz wieloma procesami harmonizowania i równoważenia. Czakra związana jest z centralnym układem nerwowym, a więc z mózgiem, móżdżkiem, rdzeniem kręgowym. Odpowiada za funkcjonowanie organu umysłu. Osoba z rozwiniętym trzecim okiem dostrzega i rozumie o wiele więcej. Widzi aurę, ma dobry kontakt własną intuicją, odbiera impulsy wysyłane z przeszłości lub przyszłości, ma dostęp do wszystkich poziomów rzeczywistości. To o tej ćakrze mówił Jeszua Prorok, że 'jeśli oko wasze jest ciemnością, to straszliwa, przeraźliwie wielka jest to ciemność’. Oko ma być w Świetle, wtedy jest to wielka jasność i chwała, a nie ma oka w świetle, jeśli w medytacjach nie widać oznak światła wewnętrznego. Adźńa to drugi eter, którego żywiołem jest Czas, w sanskrycie Kaalaa – stąd mamy Kaalaaćakram – Krąg lub Czakra Czasu.

Dobrze funkcjonująca czakra głowy zapewnia przytomny, jasny umysł, manas, odnoszenie sukcesów naukowych i twórczych. Człowiek z nierozwiniętym trzecim okiem żyje w świecie materii, a wewnętrznie jest w ciemności, w tamasie czyli mrokach ignorancji. Interesuje go tylko to czego może dotknąć, sprawdzić, udowodnić. Jest wyznawcą zasady: to, co widzę, jest – tego czego nie widzę – nie ma, a że w głowie ma wielką noc, to wielu rzeczy nie widzi trwając w samoogłupieniu. Zaburzenie czakry objawia się brakiem koncentracji, trudnością zapamiętywania, bólami głowy. Dla rozwoju tej czakry dobrze jest medytować nocą przy bezchmurnym, gwiaździstym niebie. Mantrujemy samogłoskę „I”. Tej czakrze przyporządkowany jest kolor indygo czasem nawet kolor indygo-fioletowy, jednak zależy to od zestawu kolorystycznego i czego on dotyczy. Tradycyjna mantra Om-Karah, powtarzanie dźwięku Oooooommm, służy jako bidźa dla rozwoju ośrodka w głowie. W pracy nad rozzwojem duchowym metodami Jogi tradycyjnej stosuje się także A-U-M jako trójdźwięk do pracy z ośrodkiem serca A, z ośrodekiem gardła U, a z wnętrzem głowy dźwięk unosowionego M.


VII. Sahasrara

Czakra siódma – przepustka do tajemnic wszechświata – czakra ciemiączka lub korony – położona jest ponad czubkiem głowy, połączona energetycznie z gruczołem szyszynki w głowie, ale z siedziby wyraźnie na wysokości rąk mocno wyciągniętych ponad głową ku górze. Od pozostałych czakr odróżnia ją wysoka duchowość, i skłonności do robienia wysokich rytuałów. Często mówi się o niej, że jest przepustką do poznania największych tajemnic świata duchowego, drogą do złączenia się Absolutem, Wszechduchem, Stwórcą. Dlatego u osób rozwiniętych duchowo mieni się wszystkimi kolorami tęczy, chociaż przebija bardzo jasna ciepła biel. Kielich tej czakry skierowany jest w kosmos, ku niebiosom, z którego pobiera ona odżywczą energię, pranę. Gdy czakra jest otwarta, odczuwa się coraz większą jedność duszy, jedność z Bogiem, wszechświatem, ludźmi. Wówczas z łatwością otrzymujemy odpowiedzi na swoje pytania, łatwiej materializują się nasze życzenia. Jest to droga do osiągnięcia przebudzenia i oświecenia.

Człowiek ze słabo rozwiniętą czakrą siódmą, sahasrarą, odczuwa wewnętrzne rozbicie, wątpi w sens życia. Aby wzmocnić tę czakrę proponuje się medytację: wyobraź sobie, że siedzisz pośrodku pachnącej, zielonej łąki. Cieszysz się jej kolorami, podziwiasz różnorodność kwiatów i zapachów. Zaciera się granica pomiędzy Tobą a przestrzenią, na której jesteś. Ty i całe piękno natury to jedno. Wczuj się w ten stan. Wyobraź sobie teraz, że przypływa na łąkę chmurka i zabiera Cię wysoko w górę, aż jesteś wśród błękitu nieba. Czujemy się tak, jakbyśmy nic nie ważyli. Zaciera się granica między naszym ciałem, a przestrzenią. Przepełnia nas radość, odczuwamy jedność z całym wszechświatem, jesteśmy wolni duchem. Teraz powoli spływasz na łąkę. Czujesz swoje ciało, robisz kilka głębszych oddechów i powoli wychodzisz ze stanu medytacji, otwierasz oczy. Przez tę czakrę wpływa Światło Prany w cały nasz system energetyczny, do wszystkich nadi.

Dla wzmocnienia czakry siódmej mantrujemy dźwięk „OM” w postaci jednodźwięku, brzmi jak polskie Ą czyli typową Pranawę. Czakrze tej odpowiada fiolet lub jasna biel z poświatą fioletową lub tęczową. Kolor wyższej niebiańskiej ciepłej bieli, boskiego białego światła i wysokiego jasnego fioletu lub złocistego często używa się z poziomu sahasrary dla leczenia duchowego.

Dlaczego kultywując systemy Jogi, piszemy i mówimy o ciałach energetycznych i czakrach, zrozumie tylko ktoś, kto jest zaawansowany na duchowej drodze rozwoju i w całej pełni doświadcza zjawisk energetycznych oraz świadomościowych, ma duże doświadczenie praktyczne. Trzeba sobie uświadomić, że człowiek jest wspaniałą, świetlistą istotą, którą otaczają ciała widzialne i niewidzialne. Wszystkie ciała i wszystkie czakry mają do spełnienia swoją rolę. W naszym własnym interesie leży, by działały sprawnie, bez zaburzeń. Dzięki temu możemy cieszyć się życiem, doświadczać wartości duchowych i materialnych, korzystać z energii Prany, z jej zasobów w Przyrodzie, wówczas życie stanie się radośniejsze i mniej skomplikowane, tym bardziej jak osiągniemy pułap rozwoju w którym zacznie działać także Daiva Pranah – Boska Energia Ducha.


Materiały z wykładów i praktyk o czakrach prowadzonych przez: Śri Lalitamohandźi G.K.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *